naše weby

Krátký výlet do Lužice

text: Jiří Slavíček
vloženo: 11. 12. 2005

Na konci listopadu 2005 jsme podnikli jednodenní výpravu do Horní Lužice, oblasti na trojmezí Česka, Německa a Polska. Tato oblast je pro železničního fandu přitažlivá díky žitavským úzkokolejkám a několika peážím, vzniklým i díky poválečným změnám státních hranic. My jsme vyrazili projet si některé tratě na sever od Žitavy.

Ráno vyjíždíme z Jičína osobním vlakem do Turnova. Souprava je sestavena z motorového vozu ř. 853 a přívěsného vozu Btn. V Turnově přesedáme do osobního vlaku ze Staré Paky do Liberce. Je řazen z motorového vozu ř. 854 a přívěsného Btn (přímých vozů z Prahy) a kmenové soupravy v sestavě 810 a 010.

V Liberci máme hodinu na oběd. Dále sledujeme zdejší pragotron. Je vidět, že již dosluhuje. Vlak do Frýdlantu je uveden jako do Lipska. U našeho vlaku, který jede do Cottbusu je napsána cílová stanice Žitava, z důvodu chybějící lišty.

Odebíráme se na nástupiště. Zde čeká Desiro společnosti Connex-Lausitzbahn, která na českém území vystupuje pod názvem Connex-Česká železniční. Odjíždíme s třináctiminutovým zpožděním. Po půlhodině jízdy přijíždíme do Žitavy. Zde vlak mimořádně končí. Do Hagenwerderu je výluka, takže jedeme autobusem. Před nádražím čeká starší kloubový autobus. Urychleně nastupujeme a hned se rozjíždíme. Lidí jede minimálně, takže by stačil i mikrobus. V Hagenwerderu čeká opět Desiro. I přes opožděný odjezd z Liberce a následnou výluku přijíždíme naprosto včas do Görlitz.

Přestupujeme do dalšího Desira, tentokrát v barvách DB. Po čtyřiceti minutách zastavujeme v Bautzenu. Před nádražím upoutá pomník „němky“ řady 52. Jdeme na dvouhodinovou prohlídku města. Poté odjíždíme do Bischofswerdy.

Zde čekáme patnáct minut a poté přijíždí zdvojená motorová jednotka DB ř. 612 s naklápěcí skříní, které zde jezdí na vlacích RE mezi Žitavou a Drážďany. Přední část pokračuje z Žitavy do Liberce jako osobní vlak. Na českém území samozřejmě bez naklápění. Vlak je plně obsazen. V Liberci máme tři hodiny na přestup. Dalo by se sice dojet až do Turnova, ale tam bychom čekali též tři hodiny. Jdeme na večeři.

Po deváté hodině odjíždíme "osmsetdesítkou" do Turnova. Přestupujeme do dnešního posledního vlaku, kterým je osobák do Jičína, tvořený nevytopeným sólo motorem řady 853. Do Jičína přijíždíme včas.

Tuto akci jsme podnikli na jízdenku SONE+ za 130 Kč.