Diskuse K-report » Archiv 2016 » Železnice » Fotografování + fotografové + fotografie | předcházející | další |
Fotografování + fotografové + fotografiedolů |
autor | příspěvek |
---|---|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2231 Registrován: 9-2006 |
Jeník H...: Pro majitele fotoaparátu je určen manuál k ovládání přístroje: http://www.nikonclub.cz/files/clanky/manualy/D3200.pdf kde jsou uvedeny všechny dostupné funkce aparátu a je polopaticky vysvětleno, jak se s nimi zachází. Například funkce závěrky Bulb a její použítí při dlouhých expozicích je vysvětlena na str. 58 (návod), str. 74 souboru PDF. Samozřejmě je v něm také vysvětleno, jak používat jednotlivé expoziční režimy, jak provádět měření a korekci expozice, no prostě všechno co se dá se zrcadlovkou dělat. |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 847 Registrován: 3-2015 |
Topič: ale já ten manuál v ruce neměl když jsem ho koupil chyběl návod v češtině kdybych ho měl bylo by to daleko jednodušší, ale i na procházení návodu v počítači jsem si zvyknul. Když ted vím co jsem dělal za chyby musel bych se propadnout přitom ten displej mi ukazuje indikaci expozice zda ten snímek bude dobrý či ne já jsem na to nehleděl zaměnoval jsem vteřiny a zlomky u časů proto mi vycházely za tmy "černé" fotky. Těch časů je strašná spousta od 30 vteřin po asi 1/4000. Když jsem nastavil 30 sekund opravdu závěrka zaklapla až po 30 sekundách je to maximum. |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2312 Registrován: 3-2010 |
Jeníku, opakuji dotaz, Máš dálkovou spoušť, ať už kabel nebo IR?
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2232 Registrován: 9-2006 |
Jeník H...: Zcela určitě bylo v balení buď DVD (CD) s manuálem nebo aspoň nějaký odkaz, kde si ho stáhnout v češtině. Nojo, časů je na foťáku na výběr hodně, ale to není jen vlastnost zrcadlovky, slušný kompakt to má taky. ...závěrka zaklapla až po 30 sekundách je to maximum. Ne, to není maximum. Proto je tam ten Bulb, abys mu vnutil čas, jaký potřebuješ. |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 848 Registrován: 3-2015 |
Chary ne nemám nic takovýho stačilo by dálkové ovládání na infračervený senzor. |
Rybák
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1061 Registrován: 5-2008 |
Chary: U fotky b je patrné rozostřené pozadí, zřejmně hodně nízkou clonou? Také tam bude buď vyšší ISO nebo zesvětlení v editoru, protože na modrém čele i v koróně světel je viditelně větší šum (oproti a). U c je rozostřený spodek fotky. Také mě zaujala odlišná teplota barev, protože bych předpokládal, že obojí bude nasvíceno sodíkem. |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2314 Registrován: 3-2010 |
Rybáku, jak vyšší iso bys tipoval? Je to z DX čipu. Je to pod staničními sodíkovými stožáry, clona F1,4 a čas 1/320 s (jedoucí vlaky). Expozice je společná pro všechny fotky, stejně tak WB. Je tam původně 2500 K, ale trošku jsem to ladil, nemám rád pomeranče na broskvích v mandarinko-mangové omáčce. (Příspěvek byl editován uživatelem chary.)
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2315 Registrován: 3-2010 |
Jeníku, na začátku ses ptal na Bulb, já po tobě chtěl, aby sis o tom něco zjistil. Topič ti to dal na zlatým podnose. Když budeš kroutit kolečkem čas, 20", 25", 30", Bulb. To spočívá v tom, že se fotí, dokud se DRŽÍ spoušť. Jenomže držet deset minut čudlik, to bys nevydržel a ještě by sis to rozklepal. Proto mají kabelové spoustě zámek tlačítka, a "drží čudlik" za tebe. A hlavně si vůbec nemusíš drkat do foťáku, pokud nebudeš takový jelito, aby sis tím kabelem tak lomcoval. Teď nevím, jestli D3200 má režim "Time". Je to ještě o zoubek za Bulbem a na displeji to ukazuje dvě pomlčky - -. Jestli ano, naštuduj a pouč nás www.profotak.cz/Dratova-spoust-pro-Nikon-D90-D3100-D5000-D7000-d2 450.htm
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 849 Registrován: 3-2015 |
Samozřejmě že jsem bulb našel a to pak ztrácí stativ smysl držet spoušt třeba dvě minuty, navíc to žere baterii takové expozice. Režim Time by měl mít taky bylo to i v návodu. Na oba bych musel mít dálkovou spoušt. Popravdě na co by se to dalo ještě využít kromě těch ohnostrojů apod. |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1094 Registrován: 8-2010 |
Sodoma gomorra…. |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2317 Registrován: 3-2010 |
Samozřejmě že jsem bulb našel a to pak ztrácí stativ smysl držet spoušt třeba dvě minuty, navíc to žere baterii takové expozice. Ach bóže Bárto... až je mi tě někdy líto. Tak si tu "logiku" rozebereme v automobilové analogii. Kámoš má chalupu u lesa a vede tam taková blbá cesta, hliněná blátivá do kopce, tak si koupil auto, co má volitelný pohon na všechny nápravy. Ale jízda na 4x4 potom ztrácí smysl, protože to žere víc benzínu. Otázka: má pohon 4x4 na blátivé cestě do kopce smysl, i když to žere víc benzínu, ačkoliv v tu chvíli tím autem bezpečně dokážu přesně to, co potřebuju? Taky tam potřebuje vozit fošny. Má vozejk. Jenomže fošny jsou dlouhý, a tím pádem vozejk ztrácí smysl, protože nemá kouli a tahat vozejk rukama je nesmysl. Pořídit si kouli na auto stojí ani ne 200 korun v jistém obchůdku v Holešovicích. Otázka: v situaci, kdy potřebuju vozit dlouhé fošny, které se normálně do auta nevejdou, ale jdou vozit na vozejku, a k rozumnému používání je potřeba kouli na autě, ztrácí vozejk smysl, protože je přesně k tomu určen? Pro ty, co seděj tam vzadu jeden vedle druhého: Když potřebuju fotit dlouhý expozice, a stativ je přesně od toho, aby ten foťák po tu dobu dlouhých expozic držel "na jednom místě nehnutě", v momentě, kdy potřebuju fotit dlouhé expozice a k pohodlnému používání potřebuju takovou drobnost, jako je dálkovka za dvě kila (která umí držet expozici libovolně dlouho), ztrácí v tu chvíli stativ smysl, když je určen (mimo jiné) přesně k tomu, k focení dlouhých expozic? Když potřebuju fotit dlouhý expozice, a samozřejmě že provoz aparátu vyžaduje energii, takže zatímco ve dne při expozici např. 1/640 vteřiny těch fotek nafotím 1000, a v noci, při expozicích 30 vteřin jich nafotím jen 100, má smysl fotit dlouhé noční expozice, když je chci vyfotit a jinak to nejde (protože tam je tma), i za cenu toho, že jich na jedno nabití baterky nafotím třeba 10x méně?
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 850 Registrován: 3-2015 |
To jste špatně pochopili myslel jsem to že bych při bulbu to držel celou dobu prstem na spoušti, což je blbost, o té dálkovce budu uvažovat, ale popravdě nevím čemu bych ten režim běžně použil když se můžu pohodlně vejít do 30s.Pro ukázku jsem něco vyfotil. |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1095 Registrován: 8-2010 |
Jeníku, někdy se ta dálková spoušť fakt hodí. Někdy prostě jo. 3 min, 12 min. |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 851 Registrován: 3-2015 |
Honzinus to jsou pěkný fotky, ta druhá na 12 min expozice? proč? |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1096 Registrován: 8-2010 |
Jeníku, díky. Ano, ta druhá je skutečně 12 min. Je v tom určitý důvod, možná na to přijdeš. Zkus se na fotku pozorně podívat. Tipneš v kolik hodin by to tak mohlo být focené? Já se tě snažím dovést k pochopení expozice. |
čmelák 770
|
|
Neregistrovaný host 83.208.245.185 |
Koukám, že Chary je nejen dobrý fotograf, ale i filozof (viz. 2317)! Dobrý . |
Němec_z_ova
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 3484 Registrován: 4-2009 |
Jeník_H..: Kolego, hledejte svítící okna
Policie má na práci důležitější úkoly, než kompletaci osob Praha - České Budějovice.
Už nikdy nezapomenu na Boblicka!!! |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 852 Registrován: 3-2015 |
To si musel fotit taky už pozdě za tmy když v domech svítí ale vypadá to jako ve dne neuvěřitelný (Příspěvek byl editován uživatelem Jeník_H...) |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1097 Registrován: 8-2010 |
To svítící okno vlevo, co vykukuje mezi stromy, je totiž moje. Zapomněl jsem zhasnout. Ale nic moc se nestalo, mám v pokoji úsporku. Jeníku, ano, je to v noci. Tak teď ještě uhodnout zdroj světla. (Příspěvek byl editován uživatelem Honzinus.) |
Němec_z_ova
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 3485 Registrován: 4-2009 |
Taky si zkusím zahádat. Na snímku je vesnice osvětlená "Sluncem na noční směně" (čti Měsícem). Dle převážné většiny zhasnutých domů a slabého provozu na silnici odhaduji až někdy po půlnoci. Taky mám pocit, že ve vsi už nesvítí pouliční osvětlení (pokud jej tam po půlnoci vypínají).
Policie má na práci důležitější úkoly, než kompletaci osob Praha - České Budějovice.
Už nikdy nezapomenu na Boblicka!!! |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1098 Registrován: 8-2010 |
Asi tak. |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1099 Registrován: 8-2010 |
https://www.flickr.com/photos/honzinus/9576235928/sizes/o/ Jiná varianta. Už se to tu myslím probíralo, ale tady jsem přesně věděl, kdy ty lampy zhasnou, nechal jsem je svítit asi 30 s a pak zbytek bez lamp. 10 min. s lampama by mi na jejich místě udělalo bílou díru. |
Honzinus
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1100 Registrován: 8-2010 |
A do třetice: https://www.flickr.com/photos/honzinus/8251220700/sizes/o/ Slabší měsíční násvit než na předešlé fotce, vysoký ISO, expozice asi 10 s. Proč? Nechtěl jsem mít mázlé hvězdy. |
Němec_z_ova
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 3486 Registrován: 4-2009 |
Pěkné snímky Tu "dvanáctiminutovou" expozici Vám zkazili sousedi na konci řadovky. Nebýt toho přezářeného balkonu a okna vedle něj, měl bych problémy s určením doby expozice také. Opravdu povedené. (Příspěvek byl editován uživatelem Němec z ova.)
Policie má na práci důležitější úkoly, než kompletaci osob Praha - České Budějovice.
Už nikdy nezapomenu na Boblicka!!! |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2318 Registrován: 3-2010 |
Jeníku, ale popravdě nevím čemu bych ten režim běžně použil když se můžu pohodlně vejít do 30s. Nebudeš tomu věřit, ale jsou situace, kde se běžně do 30 vteřin nevejdeš. Pro tebe i pro ostatní, když už se tu bavíme o dlouhých expozicích. Mám tu fotku jo, 749.039 ze Sázavy, a na tom skladišti za mnou fakt byla taková ta umazaná špinavá mléčná baňka, co pamatuje ještě, když tam bardoty jezdily jako voňafky, a fakt svítila málo. Děsně málo. A nebylo to pod měsíčkem, ostatně oblačnost je vidět, světlo je jen z umělých zdrojů, nějaký mžouradlo za mnou, nějaký další mžouradlo vpravo asi 15 metrů daleko... Jaký byl expoziční čas? Napovím, že F9 a ISO200.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 853 Registrován: 3-2015 |
Ta fotka vypadá dobře ale jak dlouho trvala expozice to nevím |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2319 Registrován: 3-2010 |
No, já to rozlousknu. Nejprv ty fotky jedoucích vlaků v noci pro Rybáka Je to objektivem Sigma A 50/1,4, čas 1/320 s (to jsem už psal) a ISO 12800. Samozřejmě že to je jednak pod silnými sodíkovým světly (vysoké stožáry ve stanici s mnoha výbojkami) a ty vlaky nejely kilošede, ale přesto jely. Kdyby mi osobně před jedenácti lety, kdy jsem měl svou první zrcadlovku (D70) někdo řekl, že se jednou budu fotit jedoucí vlaky v noci, nevím, co bych si o tom myslel A to je to prosím pěkně z DX čipu. Pravda, jednoho z nejlepších na současném trhu, ale pořád DX. Samozřejmě to vyžadovalo větší než malé množství editace, ale jak vidno, tak nějak to vyfotit lze. Kdybych měl nějaký lepší FX (ve smyslu šumu, tj. D4, D5, Df), tak by se to samé dalo fotit na cca ISO 25600 a čas třeba 1/500-1/640, no na pendolínum to furt není, ale... A ještě pro Jeníka tu bardotku ze Sázavy. ISO200 F9 čas 521 vteřin, neboli 8:41. Taková tam byla tma. Pravda, to samé by šlo fotit na expozici F5,6 ISO1250 30 vteřin, ale když tam ta mašina stojí a nespěchám, protože mi to za minutu (ne)frnkne, tak si jednak přicloním kvůli kresbě a hloubce ostrosti, a snížím iso kvůli čistotě a editovatelnosti. Ono by to na těch 1250 taky šlo, ale muselo by se trošku víc editovat. Není problém zeditovat fotku na ISO1600 nebo klidně i víc, Ovšem na ISO200 je to prakticky bez práce a čistý jak dětská
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Rybák
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 1063 Registrován: 5-2008 |
Chary: Děkuji za informace, na tu výšku ISO je to opravdu pěkná práce, holt doba pokročila. ISO200 F9 čas 521 vteřin .. Pravda, to samé by šlo fotit na expozici F5,6 ISO1250 30 vteřin To je ta nepřímá úměra fakt tak brutální? A dotaz na závěr, Sigma se již zbavila "hvězdičkování" nebo má autor nějaký trik? |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2320 Registrován: 3-2010 |
Rybáku, nejprv to menší téma, hvězdičky. Naopak, Sigma se u posledních objektivů celkem pochlapila a hvězdičkuje jak vzteklá. Ale na hvězdičkování potřebuješ co? Vysokou hodnotu clony. Dále obecně platí, že objektivy s pevným ohniskem hvězdičkují (zpravidla) lépe než zoomy. Nikoní pevná ohniska mají super hvězdičky. Nikoní zoomy typu 18-105 jsou naprd. Viz ta bardotka, tak je na Sigmu A 18-35/1,8. Je to zoom, ale jak vidno na tom klacku za vlakem, hvězdička je tam velmi pěkná a výrazná, taky je to na F9. U těch fotek jedoucích vlaků, to je na Sigmu A 50/1,4 a ta taky hvězdičkuje krásně. Jenomže to je přece focený na F1,4 a to ti nebude hvězdičkovat žádný objektiv. Protože hvězdičky vznikají pronikáním světla krz lamely zacloněného objektivu. A teď to velké téma. Krátká odpověď ano. Ta expoziční úměra je brutální. A je to úměra přímo-nepřímá, ono je to složitější. Fotografické okénko pro ty, kdo by měli zájem vědět, jak to s těmi čísly vlastně je: Máš expoziční trojčlenku, clona-čas-iso. Ve fotografii se používá termín EV (exposure value), což je "dvojnásobek" hodnoty (nebo polovina, podle toho, jak to počítáš). Vždy jde o to, kolik světla nasbíráš na snímači za daný čas. Použiju analogii s vodou, kdy pomocí hadice plníš kbelík a určuješ, jestli je plný, jak moc a za jak dlouho. Rozdíl mezi ISO100 a ISO200 je 1EV. Rozdíl mezi ISO100 a ISO800 je 3EV (100-200-400-800). U citlivosti ISO je to sranda, tam jsou jednoduchý čísla. Pokud umíš dvojkovou soustavu, tak je to prkotina. Ber, že ISO je něco jako zesilovač. Když potřebuju plný kbelík na ISO100, tak potřebuju plný kbelík. Na ISO200 mi stačí jen polovička kbelíku a kouzelník mi jeho obsah nakonec zdvojnásobí a já zase budu moci říct "mám plný kbelík". U expozičního času je to taky jednoduché. 1 vteřina - 2 vteřiny - 4 vteřiny... 1/50 - 1/100 - 1/200 ... 1/10 - 1/5 - 1/2,5... zkrátka dvojnásobky. Na 1/250 s budu mít dvakrát víc světla na snímači (vody v kbelíku) než na 1/500 s. Tady je nutno chápat, jak funguje čas a jeho zlomky. U vteřin to je pochopitelnější. Za 10 vteřin nateče dvakrát víc vody než za 5. U clony je problém v tom, že to není na první pohled tak snadno počítatelné, pokud to nemáš v hlavě. A hlavně to číslo je tím větší, čím je menší... Clonové číslo F (třeba F2,8; nebo též f/x, třeba f/2,8) určuje, jak veliký otvor je v clonovém mechanismu objektivu. Má to různý vlivy na výslednou fotku, nás zajímá jen vliv na expozici. Pro kbelíkovou analogii - jak tlustá je ta hadice. Lehce matoucí je, že F2,8 je dvakrát větší otvor než F4. Takže zatímco na F1,4 prochází objektivem hrozně moc světla, na F22 je to hrozně málo. Při plnění kbelíku na F1,4 mám požární hadici. Na F22 mám nápojové brčko. EV hodnoty (dvojnásobky) pro clonu jsou 1,0 - 1,4 - 2,0 - 2,8 - 4,0 - 5,6 - 8,0 - 11 - 16 - 22 - 32 - 45 Hodnota EV se dá dělit na třetiny ISO 100 125 160 200 čas 1/1000 1/800 1/640 1/500 clona F 2,8 3,2 3,5 4,0 nebo na poloviny ISO 100 140 200 čas 1/1000 1/750 1/500 clona 2,8 3,3 4,0 Pro určení hodnot se vždy začíná na středobodu ISO100 čas 1 vteřina clona F1,0. Aparáty vždy funguje zcela v jednom nebo zcela v druhém režimu a nelze kombinovat např. citlivost ISO z třetinového systému a expoziční čas z polovinového. Tolik k rychlému zjednodušenému vysvětlení expoziční trojčlenky. Čili, pokud mám nějakou expozici vyjádřenou trojkombinací clona-čas-iso, dovedu vypočítat ekvivalentní expozici, když jednu nebo dvě hodnoty v trojčlence změním a třetí dopočítám. Příklad počítání u té bardotky clona F9 ISO200 čas 521 vteřin. clona F5,6 ISO1250 čas...? (zcela záměrně jsem začal takhle obráceně) Vycházím z toho, že to je v třetinovém systému. Clona jde takto F ... 4,0 4,5 5,0 5,6 6,3 7,1 8 9 10 11 13 ... čili rozdíl mezi 5,6 a 9 je čtyři pozice, čtyři třetiny snižuju clonové číslo, neboli zesvětluji fotku, budu potřebovat kratší čas citlivost iso jde takto ISO 100 125 160 200 250 320 400 500 640 800 1000 1250 1600 2000... čili rozdíl mezi 200 a 1250 je osm pozic, osm třetin zvyšuju iso, neboli zesvětluju fotku, budu potřebovat kratší čas díky nižšímu clonovému číslu o 4/3 EV (1 1/3 EV) můžu odpovídajícím způsobem zkrátit čas díky vyšší citlivosti iso o 8/3 EV (2 2/3 EV) můžu odpovídajícím způsobem zkrátit čas když to zkombinuju, dostanu (4+8)/3 neboli 12/3 neboli 4 EV nyní se dostáváme na začátek, a totiž, že 1 EV je dvojnásobek (nebo polovina), 2EV je dvojnásobek dvojnásobku (polovina poloviny)... takže to jsou mocniny čísla dvě, čísla z dvojkové soustavy. 1 EV = 2x 2 EV = 4x 3 EV = 8x 4 EV = 16x Tím, že jsem citlivost iso zvýšil z hodnoty 200 na 1250 a zároveň jsem snížil hodotu clony z F9 na F5,6, jsem docílil celkově 16x světlejší expozice, neboli čas může být 16x kratší, abych získal stejně světlou (tmavou) fotku. Takže čas 521 vteřin lomeno 16 je přibližně 32,5 vteřiny. Můžeme zaokrouhlit na 30 a to je to, co jsme chtěli. Náhodička, že jsem na začátku jen tak z čirého vzduchu zvolil F5,6 a ISO1250, že? Ale jistě že ne. Opačný postup, čas 521 vteřin potřebuju dostat na 30 vteřin. 521/30 = 17,36 Vím, že systém funguje v třetinách a celé se to počítá na mocniny. 1 EV je 2 na první 2 EV je 2 na druhou základem zlomku je 2 a v exponentu jsou třetinové zlomky. 1 1,33 1,66 2 2,33 2,66 atp. 2 na kolikátou je 17,36? 2 na čtvrtou je 16 2 na 4,3333 je 20,1 čili výsledek je 4 a kousek. Ale ne takový, aby to bylo 4,333... budu brát 4 pamatuju si, že tohle je rozdíl expozice v hodnotách EV pro připomenutí - 4 EV není 4x, ale (2 na 4)-krát takže tu expozici přepočítám tak, že když čas zkrátím o 4 EV, musím na citlivosti iso v kombinaci s clonou prodloužit o 4 EV. a prodlužování expozice je buď snižování clony nebo zvyšování citlivosi iso. kdybych chtěl jen zvyýšit iso, udělám to o ty 4 EV, což je 16x, takže 200x16 = 3200 kdybych chtěl jen snížit hodnotu clony, z F9 bych se dostal na F2,2 budu kombinovat, a kombinovat, a kombinovat, a dostanu se na nějakou vzájemnou kombinaci iso clona čas 3200 9 30" 2500 8 30 2000 7,1 30 1600 6,3 30 1250 5,6 30 1000 5,0 30 0800 4,5 30 0640 4,0 30 0500 3,5 30 0400 3,2 30 0320 2,8 30 0250 2,5 30 0200 2,2 30 a prostě vyberu to, co se mi dá přiměřené technice, kterou mám. Jeník například má základní model aparátu, který v manuálním nastavení neumí iso na třetiny, čili on si bude vybírat jen mezi 3200 9 30" 1600 6,3 30 0800 4,5 30 0400 3,2 30 0200 2,2 30 Takhle jednoduše se ve zkratce počítají ekvivalence expozice. Prostá poučka - když někde přidám třetinu, musím ji jinde ubrat. A pak stačí jen počítat třetiny a dávat si bacha, kterým směrem je zesvětlování a kterým ztmavování. Já mám rád jednoduchý řešení a jsem obecně hrozně línej, takže jsem jen jednoduše počítal zoubky na kolečku. Příklad - expoziční nástřel tý bardotky byl třeba F2,0 ISO2500 čas 2 vteřiny. Ne fleku experimentuju, zkouším. Takže mi takováhle šílená expozice stačí na určení toho, jestli ta fotka bude tak nějak vhodně světlá. Asi bude... Jenomže nechci F2, ale F9, protože na tuhle clonu ten objektiv kreslí nejlíp i v rozích a bude pěkná hvězdička na tom klacku vzadu. Taky vlastně nikam nespěchám, takže klidně velmi dlouhej čas a ISO200, ať to je čistý. Mohl bych klidně ISO100, ale... Z F2 na F9 to je 13 zoubků (13/4 neboli 4,33 EV) Z ISO2500 na ISO200 to je 11 zoubků (11/3 neboli 3,66 EV) V součtu je to 24/3 nebo 8 EV. V původní expozici bylo 2 vteřiny, 2na8 je 256, 2x256 = 512 vteřin. Ale nějak jsem se zamyslel a přetáhl o devět, i když kuchyňská minutka zvonila na celou Sázavu. Prd se stalo. Kdybych chtěl to ISO100, tak by to bylo ještě 2x, čili 1024 vteřin. No, sedmnáct minut tam čekat, než se to naexponuje, a dalších sedmnáct, než se odstraní šum z dlouhých expozic (to je zase jinej problém, ale tak snad nemusím do jednoho příspěvku nacpat celou teorii a praxi ) těch necelých devět (krát dvě) bude stačit. No a jelikož dnes je doba lenosti, a na všechno máme internet, a počítače, a kdesicosi, tak na telefony funguje aplikace, která ti tohle udělá lusknutím prstu. Zadáš tam nějaké výchozí hodnoty, výsledné hodnoty které chceš a samo to dopočítá zbytek. Asi toho bude víc, já používám Exposure Calculator. (Příspěvek byl editován uživatelem chary.)
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
propočty
|
|
Neregistrovaný host 178.213.44.12 |
Chary: Čumím jak puk. Fakt hustý. |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2321 Registrován: 3-2010 |
Ještě jsem zapomněl na jednu drobnost, vlastně dvě. Kdyby Jeník, nebo kdokoliv, jehož aparát má ISO jen po jednotkách EV (100, 200, 400, 800, 1600, 3200 atd.) a chtěl by použít triviální zoubkovou metodu, tak si musí uvědomit, že v tu chvíli je u citlivosti ISO jeden zoubek vlastně tři zoubky u času nebo clony. A pokud používá zoomový objektiv, který třeba na nějaké ohnisko umí nestandardní plnou díru, třeba F3,8 nebo F4,8, tak brát a rovnou i volitnejbližší vyšší hodnotu, tj. F4,0 respektive F5,0.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Němec_z_ova
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 3488 Registrován: 4-2009 |
A jedinci s "blbými" telefony používají obdobu téhle tabulky Já nosím v dokladech tu z Photo Life.
Policie má na práci důležitější úkoly, než kompletaci osob Praha - České Budějovice.
Už nikdy nezapomenu na Boblicka!!! |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 389 Registrován: 6-2011 |
Ahoj, premyslim nad tim, ze si poridim nejaky sklo na krajinky. Favorit c. 1 je Tokina 11-20 mm ( https://www.megapixel.cz/tokina-at-x-11-20mm-f-2-8-pro-dx-pro-nik on/ ) nebo favorit c. 2 Tokina 11-16 mm ( https://www.megapixel.cz/tokina-at-x11-16mm-f28-116-pro-d-xii-pro -nikon ), eventualne si necham doporucit neco jineho. Bude to pouzivane na telo Nikon D7200 a pripadne i na Nikon D90, ktery se mi vali doma v supliku. Dekuju za rady. P.s.: Chary, dekuji za toho Cimrmana, pobavilo me to .
https://www.flickr.com/photos/126389688@N05/
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 859 Registrován: 3-2015 |
Ta drátová spoušt je tak nenápadné zařízení sice se od něj nevzdálím víc než o metr ale svůj účel to snad splní. Hold= držet libovolně dlouho to by mělo nahradit samospoušt když nastavím normální scénu plus samozřejmě k režimu Bulb. Na klasické snímání stačí jednou stisknout s tím že si mohu předem na přístroji namáčknout spoust do poloviny kvůli zaostření |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 860 Registrován: 3-2015 |
Nakonec po vyzkoušení nedělám skoro nic jako kdybych tu spoušt na něm mačkal fakt dobrá věcička. |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2322 Registrován: 3-2010 |
Jurajsi, ultraširoké objektivy bývají jedny z těch, na které nejvíc sedá prach. Fotit na široko, to chce mít fakt dobrý scenérie a fakt dobře to používat, aby ta fotka vypadala dobře a ne jen jako "mám ultraširokáč, tak ho použiju, i kdyby na chleba nebylo". V testech, na který jsem koukal (dxo, lenstip), vychází novější model lépe. Taky záleží, co přesně by sis tak s tím chtěl fotit, protože tyhle tokíny obě trpí dost velkými prasaty No a konečně, opět obě, mají takový dost divný způsob přepínání mezi AF a MF posouváním prstence Ale na krajinky to vrazíš na stativ, dáš LV, MF a nazdar. Jeníku, kabelovka může viset omotaná o nohu stativu a když nebudeš slon v pocelánu a šáhneš si na to s citem, takže to celý nerozklepeš ani při jedné manipulaci, můžeš klidně od stativu dál než na metr Taky by to tlačítko kabelovky mělo fungovat i na ostření (= mělo by se to chovat jako normální tlačítko spouště, se všemi režimy, namáčknout, domáčknout + hold). No a jestli ne, tak můžeš na aparátu zvolit samospoušť, zaostřit tlačítkem na foťáku, domáčknout, nechat pípat samospoušť, kvapem zaaretovat Hold na kabelovce a spustit stopky, až to cvakne. Možností, jak ke spokojenosti používat kabelovou spoušť, je vícero Němče z Ovy, ano, taková tabulka je dobrá. Ale na komplet trojčlenku po třetinách to chce trošku víc než jen obligátní "kouknu a vidím", páč tam třeba není jednoduše zaimplementovaný přepočet citlivosti iso. Protože když vezmu tu svou nástřelovou fotku na F2,0 ISO2500 čas 2 vteřiny, jak z té tabulky vykoumám, kolik mám natočit čas, když to samé budu chtít fotit na F7,1 ISO160?
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Němec_z_ova
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 3489 Registrován: 4-2009 |
Chary: Je pravdou, že s tabulkou pracuju jinak. Prvně jsem změřil scénu s odcloněným objektivem (a pevně nastavenou citlivostí), potom zaclonil (většinou na max; já vím, už to víckrát neudělám) a dle tabulky nastavil čas (v případě B času dopočítal) a výsledek zkontroloval až po expozici. Ta možnost zkusit si ji na "nečisto" mne zaujala a určitě ji v budoucnu vyzkouším. Děkuji za osvětu.
Policie má na práci důležitější úkoly, než kompletaci osob Praha - České Budějovice.
Už nikdy nezapomenu na Boblicka!!! |
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2323 Registrován: 3-2010 |
Němče z ovy, to si cloň jak chceš. Já jen vím, z vlastní zkušenosti, že už tak na F16 se zřetelně začíná projevovat difrakce, na F22 to (podle situace) může bejt pěkný bláto. A F32 je kresebný masochismus. Bohužel zrovna nejsem ve stavu, kdy bych mohl skákat přes kaluže a jel nafotit nějakou ukázku do terénu, ale zase o to víc času mám na blábolení Záleží na tom, čím to fotíš. Ale jestli je to digitál s nějakou širší škálou možností, tak focení na nečisto je především u světelně nevyzpytatelných scén děsně laciný. Sice ty nástřelový fotky žerou baterku, ale zaclonil většinou na max; já vím, už to víckrát neudělám No, hele. Záleží, co od té fotky čekáš a jaké máš požadavky na její kvalitu. Nicméně ostrost v závislosti na použité cloně je jedna z hlavních věcí, které se u objektivů testuje. Pak to vypadá asi nějak takhle: Tohle je kresba v tzv. DX rohu pro objektiv Nikkor AF-S 70-200/4 G ED VR. Ten jsem vybral proto, že se mi tu shodou okolností válí a z toho, co tu mám po ruce, je to jeden ze dvou, co umí víc jak F16. A není to vůbec žádné ořezávátko, ostatně všude se doporučujue, pokud vyloženě vyloženě nepotřebuješ F2,8, tak kup radši tenhle F4. Teda jako u objektivů 70-200 na Nikon, že... A jak to tedy vypadá v praxi? Je to teda syntetický test, pokud podmínky dovolí, zkusim něco "krajinkového" zítra na světle, takhle tu mám je jedno umělé osvětlení a jeden velmi jemný tisk. Když už tu děláme tu osvětu, vzal jsem symbolicky oko učitele národů Podívej se sám a řekni, kdy už podle tebe je viditelně horší kresba než na F8. Doufám, že zjednodušená legenda v obraze je každému jasná. Je to výřez 1:1, foceno asi na 1,5 metru na 92 mm na objektivu na DX čip.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 390 Registrován: 6-2011 |
Chary, děkuju za reakci. o tom, že hodně prasátkují vím, bohužel nevím o jiným ekvivalentu, který by to nedělal. Rád bych s tím fotil západovvky a výchovovky v Českosaským Švýcarsku a podobné volovinky.
https://www.flickr.com/photos/126389688@N05/
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 9 Registrován: 9-2016 |
Jurajs_89: Já nedávno zde také pomoci Charyho vybíral širokáč. Nakonec po jeho radách jsem koupil Tokinu 11-20mm. Charymu jsem slíbil až ho k těm vánocům pořídím tak pošlu foto. Tady je u nás pořád počasí takový hnus, tak žádnou kloudnou fotku jsem ještě nepořídil. Jenom na zkoušku jsem vyběhl na hráz rybníka a z ruky cvaknut abych ho vyzkoušel. Tak jedno foto posílám.ISO 100;1/200s;F 5; ohnisko 20,00mm Charymu děkuji. |
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 391 Registrován: 6-2011 |
Pixel: Díky i tobě. Asi jo, vezmu si ho. Chary: neplánuješ či nechtěl bys udělat nějaký tématický příspěvek nad focení krajinek nebo nad přechodovými filtry ?
https://www.flickr.com/photos/126389688@N05/
|
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2324 Registrován: 3-2010 |
Pixeli, jsem rád, že jsi rád. Jako zkouška toho, jestli fugnuje, asi dobrý. Ale... ultraširokáč se pořizuje přece na trošku jiné záběry než na rovnou obsahovně prázdnou zmrzlou hladinu s horizontem uprostřed, že? Já vždycky říkám, dívej se na fotky ostatních. Ne snad, abys opisoval přesně to samé, ve vláčkové terminologii, abys obcházel furt ty samý stejný obšlapaný místa u trati (každý jistě dokáže jmenovat... ), ale abys viděl, co se taky dá fotit, jak se to asi vyfotilo, a jestli se ti taková fotka něčím líbí, jestli bys třeba něco takového (takového ≠ stejného) nedovedl taky vyfotit. A jak bys to udělal? Inspirace na ultraširočiny https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=12955 https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=14144 https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=13402 https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=3 https://pixelpeeper.com/lenses/?lens=13206
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|
Chary
|
|
Registrovaný uživatel Číslo příspěvku: 2325 Registrován: 3-2010 |
Jurajsi, hele... jestli fakt chceš fotit (hlavně) se sluncem v záběru a podobné volovinky, asi bych se na ty prasátka zaměřil. Tak se na to podíváme: Nabídka ultraširokáčů na Nikon F: https://www.fotoskoda.cz/zoom-objektivy/?price_from=0&price_to=59 5590¶ms%5B297%5D%5Bvalues%5D%5B%5D=3482¶ms%5B84%5D%5Bfrom %5D=5073¶ms%5B84%5D%5Bto%5D=1647¶ms%5B308%5D%5Bfrom%5D=52 24¶ms%5B308%5D%5Bto%5D=3664¶ms%5B307%5D%5Bfrom%5D=5223&pa rams%5B307%5D%5Bto%5D=3653¶ms%5B167%5D%5Bfrom%5D=1851¶ms% 5B167%5D%5Bto%5D=1703¶ms%5B163%5D%5Bfrom%5D=3133¶ms%5B163 %5D%5Bto%5D=1772&category%5Bleft%5D=383&category%5Bright%5D=384&c ategory%5BcategoryId%5D=40&order=price_asc Lensflare testy: (výběr) http://www.lenstip.com/197.9-Lens_review-Sigma_10-20_mm_f_3.5_EX_ DC_HSM_Ghosting_and_flares.html http://www.lenstip.com/246.9-Lens_review-Sigma_8-16_mm_f_4.5-5.6_ DC_HSM_Ghosting_and_flares.html http://www.lenstip.com/194.9-Lens_review-Nikon_Nikkor_AF-S_DX_10- 24_mm_f_3.5-4.5G_ED_Ghosting_and_flares.html http://www.lenstip.com/381.9-Lens_review-Tokina_AT-X_PRO_DX_12-28 _mm_f_4_Ghosting_and_flares.html a třeba i naširoko poněkud delší, ale papírově zajímavá http://www.lenstip.com/470.9-Lens_review-Tokina_AT-X_PRO_SD_14-20 _mm_f_2_(IF)_DX_Ghosting_and_flares.html A když se podívám, tak hned ta první Sigma 10-20/3,5 je zrovna v tomhle ohledu celkem pěkně zpracovaná. Hm? Tokina prostě ty prasata nějak umí... Dále: neplánuješ či nechtěl bys udělat nějaký tématický příspěvek nad focení krajinek nebo nad přechodovými filtry Hele, děkuji za důvěru ve mne vloženou, ale ani jedno, a to hned ze tří důvodů. Jednak, nejsem příznivec přechodových filtrů, v digitální době mě nenapadá situace, která by je vyloženě vyžadovala, použití filtru by bylo dramaticky lepší než jiný postup (multiexpozice, multiexport) a zároveň by tam nebyla jejich hlavní nevýhoda, totiž ostrá rovná hrana přechodu a nevybíravost. A ještě aby to s přechoďákem vypadalo hezky. Ovšem je to můj osobní názor a nikomu ho nemůžu nutit. Druhak, téma krajinky je tak obludně ohavnej provar, že na to najdeš i na českém webu pěkných pár článků a pokud umíš anglicky, tak se v tom utopíš. Tipy a triky na krajinovou fotografii jsou takové univerzálně povšechné. A fakt toho je mraky. Proč nosit dříví do lesa? Navíc, pokud to neupřesníš, tak krajinky jsou postavený především na kompozici a světle. A kompozice je univerzální téma, na co si dát bacha, co mít, co nemít a proč. A jdu v kruhu na začátek tohoto odstavce. No a konečňak, já se zaměřuju na focení vláčků a technický věci kolem toho. Používání aparátů, jejich technické parametry a hlavně mé oblíbené uvádění omylů na pravou míru. Takže jestli chci někde dělat osvětu, jsou to oblasti, kde si myslím, že s klidnou duší mám co říct. A jak to tak sleduju nejen na ŽP a zde, tak je spousta lidí, kteří by měli aspoň chvíli poslouchat. Mimo jiné i právě proto např. píšu pravidelně nepravidelný seriál fotoškoly, že. Nepovažuju se za tak zakouslého krajináře, abych na to téma měl dělat tématický příspěvek.
Varování: Může obsahovat chyby a překlepy Solidní nechť se věnují obsahu, blbci nimrání se v písmenkách.
|